Miliardy, miliardy. Rozmyślania o życiu i śmierci u schyłku tysiąclecia - Carl Sagan



Tytuł oryginału: Billions and Billions. Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium
Liczba stron: 324 
Data wydania: 29 listopad 2019 r. 




Przenikliwa analiza najważniejszych kwestii dotyczących naszego życia, świata i kosmosu.

W swojej ostatniej książce słynny astronom, futurolog i pisarz Carl Sagan zabiera nas zarówno w bezmiar kosmosu, jak i w zakamarki ludzkiego umysłu, zadając fascynujące pytania o to, jak powstał wszechświat i jaki będzie jego koniec, a także jak, łącząc naukę ze współczuciem, możemy stawić czoło wyzwaniom nadchodzącego stulecia.*


Zawsze interesowały mnie zagadnienia związane ze wszechświatem. Może nie należę do pokroju ludzi, którzy cały swój wolny czas spędzają na rozmyślaniu o tym co nas otacza, ale czasem moje myśli błądzą w różne rejony. Zazwyczaj podchodzę do wszystkiego dość mechanicznie. Wolę wiedzieć od podstaw co się z czego składa i co sprawia, że coś banalnego dla wielu jest dość skomplikowane.

Właśnie takiej natury są to rozmyślania. Niby z jednej strony zdajemy sobie sprawę z wielu rzeczy, w końcu świat nie odnosi się wyłącznie do Ziemi po której codziennie stąpamy, ale wiemy, że jest jeszcze coś dalej. Oczywiście, w ustach naukowca, wszystko wydaje się banalne proste i wręcz łatwe do pojęcia, ale dla zwykłego człowieka tak niestety nie jest. Jednak książka Carla Sagana pokazuje, że właśnie sposób przekazania informacji ma tu dużo do powiedzenia.

Bardzo łatwo czytało mi się tą pozycję. Wszystko tłumaczone w łopatologiczny sposób spowodowało, że byłam jeszcze bardziej zaciekawiona tematem, a liczba stron była zbyt mała, by zaspokoić swoją ciekawość. Niemniej jednak nie obyło się bez pewnych minusów. Nie do końca jest to treść, której oczekiwałam.

Myślałam, że dostanę pozycję, która odpowie mi na pytanie, gdzie ja, jako szary człowiek jestem. Co mogę w sobie zmienić i przede wszystkim, jak zmienić. Większość tych informacji, pomimo, że przekazanych w bardzo przyjemny sposób, czerpiąc jednocześnie z wielu dziedzin nauki, jak i samego życia, były mi już powszechnie znane. Nie do końca zmieniły moje postrzeganie i niezbyt otwarły mój umysł na coś nowego, świeżego.

Po prostu jest to zbiór esejów, który pozwoli zastanowić się nad wieloma sprawami, które nas otaczają, Sagan przekazuje wiedzę bardzo powoli i przede wszystkim bawi się zarówno w czytelnika, zadając sam sobie pytania, które nam pojawiają się w myślach podczas czytania. Ekologia, dokąd zmierza ten świat i czy kiedykolwiek spotkamy innych "ludzi" to tylko mały wąski kawałek tematów poruszanych przez autora.

Niezależnie więc od waszego wieku, czasem warto sięgnąć po coś innego, a kto wie, może i wam zaświeci się pewna żaróweczka i ta pozycja coś odmieni w waszym życiu.