Grisza (Cień i kość - Leigh Bardugo)


Kiedy słyszę o jakiejś serii wiele dobrego, to w większości przypadków się przed nią bronię, ponieważ najbardziej w świecie boję się rozczarowania. Ale w przypadku Cienia i kości możecie być spokojni, ponieważ po taką książkę warto sięgnąć.


Ravka, niegdyś potężna i dumna, jest dziś otoczona przez wrogów i rozdarta przez Fałdę Cienia: pasmo nieprzeniknionej ciemności, w której czają się przerażające potwory. Niespodziewanie pojawia się nadzieja: samotna, młodziutka uciekinierka jest kimś więcej, niż się wydaje…*


Po prostu nie spodziewałam się tak dobrej młodzieżowej fantastyki. Przecież już tyle stron przeczytałam o wybrańcach, że powoli, w jakiś nieoczywisty sposób staje się to nudne. Jednak w przypadku książki Bardugo, przyciągnęła mnie do siebie niezwykła okładka i po zagłębieniu się w pierwszych stronach, wiedziałam, że jestem kupiona.

Po przeczytaniu tej książki przywodzi na myśl jedna rzecz: witamy w Rosji. Czuć w niej pewien klimat, chociaż trzeba pamiętać, że jest to fantastyka, a carat pojawia się tutaj jako swego rodzaju podwalina. W pomieszaniu z wilkami oraz grisza, wypada to znakomicie. Oczywiście jest tak, że coś podobnego zapewne czytałam, gdzieś schematy się powielają, ale język i przede wszystkim sposób opowiedzenia historii łapie za serce.

Alina jako bohaterka, to dziewczyna, która skradła moją sympatię, chociaż nie powiem, czasami działała mi na nerwy, ale w takim dobrym znaczeniu. Popełniała błędy, za które chciałam jej mocno przywalić, ale to właśnie nadało jej charakteru bardzo realnej bohaterki. A Mal, pomimo swoich typowo męskich grzeszków również zasługuje na uwagę, a raczej na zakochanie od pierwszego przeczytania.
-Nie jestem przyzwyczajona do tego, że ludzie chcą mnie zabić.
-Naprawdę? Ja już prawie nie zwracam na to uwagi.
Najlepsze w tej książce jest to, że czeka cię w niej coś nieoczekiwanego. Zaskakuje na każdym kroku, zachwyca nieszablonową historią, trzyma w napięciu do ostatnich stron. Zakochasz się w niej i będziesz błagać o więcej. Nie da się od niej oderwać, tylko uważajcie, wilkory mogą czyhać na was tuż za rogiem.

Tytuł oryginału: Shadow and bone
Data wydania: marzec 2017
Liczba stron: 380
Seria: Grisza
Tom: I
Cień i kość | Szturm i grom | Ruina i rewolta
Gatunek: Literatura dla młodzieży / Fantastyka
Wydawnictwo: Papierowy księżyc - dziękuję!
* opis pochodzi ze strony Wydawnictwa